Zoeken
  • Peter Nederstigt

Zoekwoorden onderzoek, hoe doe je dat?

Iedere online marketeer wil weten welke zoekwoorden belangrijk zijn voor zijn website. Zowel voor betaald verkeer (SEA) als voor content marketing moet je weten welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt in de zoektocht naar antwoorden.


Zoekwoorden onderzoek is de basis van iedere online strategie. In deze blog leg ik je uit op welke manier je onderzoek kunt doen naar de voor jouw relevante zoekwoorden.


Zoekwoorden verzamelen


Als je wilt beginnen met je zoekwoorden onderzoek is het goed om je te realiseren dat er verschillende categorieën zoekwoorden zijn. Er zijn zoekwoorden die worden gebruikt door mensen die dichtbij het moment van conversie zijn. Andere zoekwoorden worden gebruikt aan het begin van de oriëntatie fase. Door onderscheid te maken in de verschillende zoekwoord categorieën kun je je strategie veel beter bepalen.


Verschillende categorieën zoekwoorden


1. Merk zoekwoorden.

Mensen die bekend zijn met jouw merk zijn het makkelijkst om te converteren. Misschien hebben de zoekwoorden rond je merk niet het meeste volume, ze hebben de beste conversieratio als op een zoekresultaat op basis van merktermen wordt gevonden (zowel in betaalde als natuurlijke zoekresultaten).


2. Product zoekwoorden.

Dit zijn de zoekwoorden die beschrijven wat jouw product of dienst is en welke problemen ze oplossen. Dit kan – zeker bij een uitgebreide webshop – een enorme lijst zijn. Mensen die op deze productwoorden zoeken, bevinden zich iets verder in de beslissingscyclus. Je kosten om uit deze zoekopdrachten te converteren zullen zeker bij de inzet als betaalde zoekwoorden hoger zijn dan merkwoorden. Door het hoge volume is deze categorie over het algemeen zeer interessant.


3. Concurrentie zoekwoorden

Vooral in SEA (zoekmachine adverteren) was het vroeger zeer lonend om op de naam van je concurrent vindbaar te zijn. De advertentieprogramma’s van zoekmachines hebben hun voorwaarden aangepasten zodat je tegenwoordig zeer hoge kosten per click (CPC) betaalt als je nog op de naam van je concurrent gevonden wilt worden.


4. Alternatieve product zoekwoorden

Deze categorie kan zeer waardevol zijn. Bedenk alternatieve zoekwoorden voor jouw product. Denk aan ‘sok’ in plaats van ‘kous’.


5. Aanvullende product zoekwoorden

Dit zijn zaken die bij jouw product passen, zoals 'veters' als je schoenen verkoopt. Ook als je deze producten niet zelf verkoopt, kan het wel interessant zijn om hierop gevonden te worden.


6. Doelgroep zoekwoorden

Deze categorie omvat allerlei andere termen waarnaar mensen in jouw doelgroep kunnen zoeken. Als je broodroosters verkoopt, kun je als zoekwoord ook inzetten kookspullen. Vaak is er heel veel volume in dit soort woorden te halen, maar is de kans op snelle conversies laag.


Categorieën gebruiken in jouw zoekwoordenonderzoek


De volgende stap is om de zoekwoorden voor jouw bedrijf per categorie te rangschikken. Open een Excel document en maak 6 kolommen, één voor elke categorie.

Gebruik vervolgens een combinatie van brainstormen en onderzoek om de lijst met zoekwoorden in te vullen. Besteed daarbij de meeste tijd aan de zoekwoorden in de merk- en product zoekwoorden categorieën. Je hoeft nog niet uitputtend op zoek te gaan naar synoniemen of afwijkende schrijfwijzen voor jouw zoekwoorden. Dat komt later.


Begin met je zoekwoorden onderzoek


1. Onderzoek je doelgroep

Welke termen gebruikt je doelgroep om jouw producten of diensten te beschrijven? Kijk naar termen in online artikelen, blogberichten en reacties, forums en LinkedIn-groepen. Doe dit onderzoek met een paar mensen tegelijk om elkaar te inspireren.


2. Bepaal actuele zoektermen

Gebruik de hulpprogramma’s van Google en je eigen Google Analytics om te ontdekken op welke zoektermen je nu gevonden wordt. Dankzij de automatische aanvulling in het zoekveld van Google kun je zien welke zoektermen veel worden gebruikt. Verkoop je bijvoorbeeld skimutsen. Type dan in Google skimuts ‘a’, skimuts ‘b’ tot en met skimuts ‘z’ in om te ontdekken welke zoekwoordcombinaties veel worden gebruikt voor jouw product. Kijk ook eens onder aan de zoekresultatenpagina. Hier toont Google meestal zoekopdrachten gerelateerd aan het door jou ingevoerde zoekwoord.


3. Gebruik het web

Er zijn erg veel mooie gratis tools beschikbaar om snel relevante zoekwoorden te ontvangen. www.soovle.com is een tool waarmee je snel ziet welke zoekwoorden in verschillende zoekmachines en sites als Wikipedia. Yahoo en YouTube worden gebruikt.


4. Bekijk je concurrent

Met tools www.spyfu.com en www.semrush.com kun je zien welke zoekwoorden je concurrent inzet om zijn doelgroep te bereiken. Vooral handig om even te checken of je in je onderzoek niet belangrijke zoekwoorden bent vergeten.


Rangschik je zoekwoorden


Bepaal nu voor elk van je zoekwoorden in welke categorie je ze zou plaatsen. Horen ze thuis bij de merk-, product-, concurrentie-, alternatieve product-, aanvullende product- of doelgroep zoekwoorden? Zorg dat je vooral zoekwoorden in de categorieën merk-, product en alternatieve product verzamelt. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Het heeft geen zin om duizenden zoekwoorden te bedenken. Als je voor de drie belangrijkste categorieën in totaal 100 tot 150 zoekwoorden hebt gevonden, heb je uitstekend werk verricht!


Gebruik nu iedere week een van door jou gevonden zoekwoorden of zoekwoordcombinaties om een goede tekst te schrijven en publiceer deze op je site. Succes!



36 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven